Scrapbooking material.

Här kommer lite bilder på det viktigaste  materialet inom scrapbooking.
Det finns mycket mer men det här är ungefär grunden.
Saker man använder när man scrappar ska helst vara syra och ligninfria.
Annars kan fotona bli förstörda.
Det mesta scrapbooking-material där det säljs
scrapbooking-material är oftast det.



Sax, pennor, linjal, sudd och en sticka kan vara bra att ha.



Lim (jag har rx-lim men jag vet inte om det är syra och ligninfritt),
dubbelhäftande tejp, häftkuddar.



Skärmaskin.
När jag började scrappa lite hade jag först ingen
skärmaskin och då var det svårt att klippa rakt och det tog ganska lång tid.
Nu när jag har en går det mycket snabbare,
det blir spikraka  kanter och det blir mycket roligare.
Så jag rekommenderar en skärmaskin om man ska hålla på med scrapbooking.



En håltång kan vara bra att ha om man ska använda brads(typ påsnitar).



Chalk använder man i papperskanter för att få lite nött, '
gammaldags känsla eller mindre skarpa kanter.
(Jag använder det alltid).



Stämplar.



Silikonstämplar.
Jag föredrar dom för att dom är billigare och lättare att rengöra.



Till silikonstämplarna måste man ha ett akrylblock som man fäster dom på när man stämplar.
En annan sak som är bra med silikonstämplarna är att man ser exakt vart man stämplar eftersom dom är genomskinliga.





Stämpelfärg.



Förvaring är viktigt så att man håller reda på sakerna.



Brads (ungefär som påsnitar).





Klistermärken.



Halvpärlor (självhäftande).



Band och snören.



Också papper så klart.
Pappersarken är oftast 30,5 gånger 30,5 cm.
Enfärgade finns i en massa olika färger och kallas för cardstock.



Här är ett riktigt fint papper. Färdigstansat.



origins



capella



lilac avenue

Mönsterpapper med mönster på både fram och baksida.
Mönsterpapprena är oftast i olika serier.
Med flera papper som passar ihop.

Om ni undrar över mer material eller vill ha inspiration så kan ni kolla på

http://www.scrap-ateljen.se/ är webbshop med massa material.

http://www.scrap-ateljen.se/wp/ blogg med inspiration.





Kommentarer
Postat av: Alison

Vinnaren är nu utsedd på min blogg, kolla om det blev du! ;)

2010-09-23 @ 17:03:15
URL: http://alisons.blogg.se/
Postat av: lina

Vilket bra inlägg Maja! Det blev fint med så många bilder.

2010-09-23 @ 19:22:10
URL: http://lollipoplina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0